Browniecookies à la Ida

Nu har jag jobbat färdigt för den här helgen, skönt! Bara massa mys kvar denna söndag. I eftermiddag ska vi grilla hos Marcus så jag har marinerat kycklingfiléer i två olika marinader, köpt bearnaisesås och massa grönsaker att ha till! Sedan provade jag ett recept som jag hittade i ICAs tidning buffé på browniecookies. Eftersom jag inte hade alla ingredienser fick jag ändra receptet litegrann och använda det jag hade hemma. Så här blev receptet tillslut:
Browniecookies med tranbär
30 st, ugn 175 g

  • ca 125 g choklad
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1,5 msk svalnat starkt kaffe
  • 2,5 dl vetemjöl
  • ca 0,5 dl kakao
  • 1 tsk bakpulver
  • 0,5 tsk salt
  • ca 50 g margarin
  • ca 1 dl råströsocker
  • 1,5 dl strösocker
  • 2 små ägg
  • ca 1 dl torkade tranbär alternativt grovhackade nötter eller valfri choklad
Smält chokladen i micron på medelvärme, rör ofta och låt ej chokladen bli het. Blanda vaniljsockret och kaffet i chokladen och ställ åt sidan.
Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt i en bunke. Ställ åt sidan.
Rör rumsvarmt margarin och sockret (2sorters) pösigt med elvisp. Tillsätt äggen ett i taget under kraftig vispning. Häll ner chokladblandningen och fortsätt vispa. Sänk hastigheten på vispen och rör ned mjölblandnigen. Smeten ska vara så pass fast att den kan klickas ut på plåten utan att flyta ut. Rör till sist i tranbären i smeten och låt vila 5-10 minuter.
Klicka sedan ut smeten med jämna mellanrum på två plåtar täckta med bakplåtspapper. Det blir ca 30 kakor beroende på hur stora man vill göra dem. Grädda en plåt i taget 175grader ca 10-15 minuter. Låt kakorna kallna.
Färdigt!
Kakorna blev som enblandning mellan mjuk brownie och cookie (därav namnet! ) och supergoda! I orginalreceptet var det 200 g choklad och då blir de säkert ännu godare! Vill också prova att baka dessa med macadamianötter och vitchoklad istället för tranbär!

Nu ska jag göra i ordning en sallad till middagen och sedan ta det lite lugnt ett tag tills vi åker till Marcus och grillar!

Ida



Kommentarer
Postat av: Mamma

Är det du som står för hela grillfesten?? Kram kram!

2010-05-23 @ 17:41:16
Postat av: Lotta

Ida, du borde göra en receptbok/bakbok/kakbok! :)



2010-05-24 @ 14:12:11
Postat av: Hanna

Jag sa just åt din Mamma idag att jag beundrar dig för att du är så duktig jämt =) Saknar dig! PUSS

2010-05-24 @ 22:37:15
Postat av: Ida

Kanske det blir en kakbok nån gång i framtiden! :)



Tack Hanna, längtar till sommaren, då ska vi hitta på massa kul! :)



Kram på er!

2010-05-25 @ 00:02:55
URL: http://idaskaka.blogg.se/
Postat av: simone

Aah, american cookie är nice :)

2010-06-28 @ 09:07:16
URL: http://fattybom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0