Saffransbak!

Hej!
Nu blir det nya inlägg var och varannan dag! Jag har så otroligt mycket bakinspiration för tillfället som jag vill dela med mig av! :) Det senaste receptet som jag provat är ett recept på lussekatter. Istället för att göra en deg så gjorde man degen i två steg i detta receptet. Den första degen bestod av:
50g smör
5 dl mjölk (jag hade bara lättmjölk så jag blandade i lite grädde)
50 g jäst
1 msk socker
1 tsk salt
12-13 dl vetemjöl
Smält smör och värm med mjölken till fingervarmt. Rör ut jästen i degspadet. Tillsätt salt, socker och vetemjöl och arbeta ihop ordentligt till en deg.
Jäs ca 1 timme.
Steg två:
1 g saffran
1 sockerbit
125 g rumsvarmt smör
1,5 dl socker
1 ägg
ca 5 dl vetemjöl
Stöt saffranet tillsammans med sockerbiten. Rör smör och socker pösigt med elvisp. Tillsätt ägget och saffranet och rör ordentligt. Blanda smörsmeten med degen, tillsätt sedan mjölet lite i taget.
Forma lussekatter, bullar eller gifflar.
Jäs 20 minuter. Pensla innan gräddning med ägg eller efter gräddning med smält smör och doppa i strösocker.
Grädda 7-9 minuter i 225 grader.
Jag gjorde tre olika sorters bullar:
Vanliga lussekatter i mindre storlek
Gifflar fyllda med smör, socker och vanilj.
Bullar fyllda med marsipan, hackad mandel, smör och socker.



Alla blev jättegoda och saftiga, tänk bara på att vakta dem noga så att de inte gräddas för länge!
Ida

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men gumman tänk på att du ska hjälpa din mor med bak när du kommer hem. Du kanske hinner bli less som du håller på. Kram kram! Ps. Det ser jättegott ut!

2010-12-09 @ 21:36:53
Postat av: Ida

Ingen fara mamma, jag har ju inte blivit less än så länge! :) Det ska bli så mysigt att komma hem till jul! Kram på er!!

2010-12-09 @ 22:02:04
URL: http://idaskaka.blogg.se/
Postat av: Hanna S

Ida, vad mycket fina bakverk du gör :) jag blir lika imponerad varje gång! Ses snart. längtar :) hoppas du bokat in 22:a för glögg...

2010-12-10 @ 08:35:58
Postat av: Ida

22:a är inbokad! :) Det blir jättemysigt!

2010-12-10 @ 09:29:17
URL: http://idaskaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0